top of page

!וולקאם

תמונת הסופר/תאבי יולזרי

עוד על מבחן SAT דיגיטלי החדש 2024

עודכן: 14 באוק׳ 2023

מבחן Digital SAT 2024 החדש


(עודכן לאחרונה במאי 2023)



לא שמעתם? לא ידעתם? מבחן SAT הפך למבחן ממוחשב אדפטיבי ואין יותר מבחני נייר ועפרון כמו שהיו עד סוף 2022. חוץ מזה מותר להשתמש במחשבון בכל שאלות המתמטיקה, ופרקי האנגלית כבר לא מופרדים בין reading ו writing and language.


אם אתם תוהים על הסיבה לשינוי הפורמט, קולג' בורד נתקלו בבעיות רבות עם מבחני הנייר לאורך השנים, כולל הדלפות, רמאויות שונות ומשונות, עיכוב בציונים וביטול ציונים.


אז מה עוד חדש ב DSAT, מבחן SAT הדיגיטלי החדש? המבחן אורך כיום שעתיים ורבע נטו פלוס עשר דקות הפסקה (שעה פחות מפורמט הנייר הקודם). למרות שמו החדש של המבחן הוא לא מבחן שניתן לעשות אונליין מהבית (בניגוד למבחני TOEFL, GMAT, GRE ובקרוב IELTS) וכדי לעשות מבחן SAT תאלצו עדיין להרשם למבחן מראש, לבחור בית ספר מהרשימה (בישראל המבחן מתקיים בכמה בתי ספר אמריקאים - באבן יהודה, הרצליה, ירושלים וקיבוץ צובה) ולנסוע להבחן בתאריך שהזמנתם. תשמחו לדעת שיש יותר מועדי SAT מבעבר: המבחן מתקיים כיום שבע פעמים בשנה, בחודשים מרץ, מאי, יוני, אוגוסט, אוקטובר, נובמבר ודצמבר.


סטודנטית בטקס סיום לימודים מחייכת למצלמה מבסוטית

המבחן עדיין בנוי על שני מרכיבים - אנגלית ומתמטיקה - ועדיין מחולק לארבעה פרקים (המכונים עכשיו modules במקום sections), השניים הראשונים הם פרקי האנגלית והשניים האחרונים הם פרקי המתמטיקה. החידוש הוא באדפטציה של רמת הקושי בין שני הפרקים מכל סוג. זה אומר שמספר התשובות הנכונות שנתתם בפרק הראשון מכל סוג יקבע את רמת הקושי של הפרק השני וכך גם את הציון שלכם.


אידיאלית אתם רוצים לעשות פרק ראשון חזק עם מינימום טעויות (הפרק הראשון יהיה תמיד ברמת קושי בינונית) ואז תקבלו פרק שני קשה יותר. אם תצליחו לא להתפרק בפרק השני (סביר שתעשו בו יותר טעויות מאשר בפרק הראשון, אבל עדיף לא הרבה יותר) תקבלו ציון נאה. מצד שני, אם תעשו הרבה טעויות בפרק הראשון, תקבלו פרק שני קל יותר ותוכלו לחזור הביתה ולהרשם למועד הבא. משתמע מכך שהפרק הראשון מכל סוג משמעותי יותר מאשר הפרק השני, וזה אכן כך - למעשה משקל הפרק הראשון הוא פי 1.4 ממשקל הפרק השני.


שימו לב (מוזיקה מלחיצה) שבעוד שבפרקי המתמטיקה יש זמן סביר של 35 דקות על 22 של שאלות, כלומר 95 שניות לשאלה, בפרקים האנגלית תקבלו 27 שאלות עם 32 דקות בלבד, 70 שניות לשאלה. זו (עוד) סיבה למה חלק האנגלית ב SAT קשה הרבה יותר מחלק המתמטיקה.



בניגוד להצהרות קולג' בורד על כך שהתקבלו ציונים תוך ימים ספורים, בינתיים זה לוקח שבועיים. טווחי הציונים נותרו כשהיו - תקבלו ציון אנגלית וציון מתמטיקה בין 200 ל 800, וציון כללי שהוא סכום שני הציונים הנ"ל ולכן נע בין 400 ל 1600. יהיה לכם טיימר על המסך בזמן המבחן, כפתור שיפתח מעט נוסחאות בגיאומטריה שאבוי לכם אם אתם מגיעים ליום המבחן בלי לגעת בעל פה וגם אפשרות לסמן שאלות כדי לחזור אליהן.


כאמור תוכלו להשתמש במחשבון לכל אורך פרקי המתמטיקה. יהיה לכם מחשבון על המסך, אבל מומלץ ומותר להביא מחשבון פיזי, לא משנה איזה. שימו לב שארבע או חמש שאלות מתוך ה 22 בכל פרק מתמטיקה הן שאלות פתוחות, ללא תשובות.


מבחינת תוכן השאלות, המתמטיקה נותרה די אותו דבר. השינוי המרכזי מבחינת תוכן הוא בחלקי האנגלית. במקום פרקים עם ארבעה או חמישה טקסטים ארוכים עם עשר או 11 שאלות כל אחד כמו שהיה בפורמט הקודם, פרקי האנגלית ב Digital SAT כוללים 22 שאלות נפרדות, כל אחת עם טקסט קצר משלה.


חומרי ההכנה למבחן עדיין נחלקים לשניים. את הבסיס לומדים דרך המערכת של SAT באתר Khan Academy (שעברה שיפוץ והתאמה לפורמט החדש). מבחינת מבחני דמה, עד כה (מאי 2023) פורסמו ארבעה קבצי PDF עם מבחנים (כמובן לא אדפטיבים) וארבעה מבחנים אדפטיבים מלאים במתכונת המבחן האמיתי. כדי לעשות את המבחנים האדפטיבים, תצטרכו להוריד את אפליקציית SAT Bluebook (שרצה על מחשבים וטאבלטים שמריצים windows או של אפל, אבל לא על מכשירי אנדרואיד וטלפונים למיניהם). קולג' בורד הבטיחו עוד ארבעה מבחנים אדפטיבים בשנת 2023.


שוער סופג שער אבל לא נורא

שימו לב שגם את המבחן האמיתי תעשו על אותה אפליקציה ועל המחשב או הטאבלט שלכם, כלומר עליכם לוודא שהסוללה של המחשב שלכם סוחבת שעתיים וחצי בלי הטענה. ולא לשכוח את המחשב בבוקר המבחן חלילה וחס.



האם המבחן החדש קל יותר? לדעתי לא. הוא גם לא בהכרח קשה יותר. זו אותה גברת מגעילה באדרת ממוחשבת חדשה. ומה לגבי חומרי תרגול ומבחן SAT לדוגמה? כפי שכתבתי, הם קיימים, אבל אין המון מהם לעת עתה. יש חפיפה משמעותית בשאלות של ארבעת מבחני ה PDF וארבעת המבחנים האדפטיבים של Bluebook (רק שלושים אחוז מהשאלות במבחנים הלינארים בקבצים לא כלולות בפרקים של המבחנים האדפטיבים). מצד שני, את ארבעת המבחנים האדפטיבים אני ממליץ לעשות פעמיים. בפעם השניה אמנם תקבלו פרק ראשון באנגלית ופרק ראשון במתמטיקה שכבר תכירו, אבל משום שתענו נכון על יותר שאלות, תקבלו פרק שני קשה יותר עם שאלות שלא ראיתם בנסיון הראשון לפתור את המבחן. אחרי כל מבין אדפטיבי תוכלו לבדוק את התשובות שלכם ולראות הסברים באתר הקולג' בורד (באזור המכונה my practice).


האם השינויים במבחן SAT הפתיעו אותי? לא ממש. אני מלמד למבחן SAT מאז 1999, וזו הפעם השלישית שהמבחן משתנה מאז. בשנת 2005 המבחן עבר לפורמט עשרה פרקים כולל חיבור וסקאלת ציונים של 2400 נקודות, ואז ב 2016 עברו לפורמט הקודם עם ארבעה פרקים וחיבור (וטווח ציונים עד 1600), אחר כך בוטלה משימת הכתיבה, ועכשיו הפורמט החדש שהחל השנה (2023) מחוץ לארה"ב ובשנה הבאה גם בארה"ב. מתוך הכרותי הארוכה עם המבחן על צורותיו השונות (ומשום שאני מכין שנים רבות למבחנים נוספים כמו GMAT ו GRE), אני גם יודע לתת לתלמידים שלי הרבה שאלות תרגול נוספות על אלה שקיימות במקורות שהזכרתי.



מתי אתם מתכננים להבחן ב SAT? אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת SAT ישראל בפייסבוק, להכיר אנשים כמוכם שרוצים להגיע לקולג' ולשאול את כל השאלות שיש על מבחן SAT.


בהצלחה!


פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


!וולקאם

bottom of page